Corona

Home » Corona » Beschermingsmateriaal

Beschermingsmateriaal

In 2021 werd de federale regeling voor het vergoeden van beschermingsmaterialen tegen COVID19-besmettingen verlengd (de eerste periode betrof 1 september 2020 tot en met 30 november 2020).

Vanaf 1 december 2020 tot en met 30 juni 2021 ging het om een maandelijkse vergoeding van 2,5 euro per patiëntcontact voor alle zorgverleners, verpleegkundigen en zorgkundigen, met een maximum van 200 patiëntencontacten per maand. Voor de periode 1 juli  2021 tot en met 31 maart 2022 werd de vergoeding gehalveerd tot 1,25 euro per patiëntencontact.

Bij de uitbetalingen van de eerste twee periodes (1/9/2020-30/11/2020 en 1/12/2020-30/6/201) bleek dat het RIZIV niet de volledige bedragen overgemaakt had waar de provinciale Wit-Gele kruisverenigingen meenden op te kunnen rekenen op grond van het aantal verrichte bezoeken. Op grond van onze eigen berekeningen meenden wij recht te hebben op ruim 10% meer uitbetalingen het hele jaar 2021. In overleg met RIZIV en het IMC wordt onderzocht wat er fout kan gelopen zijn.

De bezorgdheid blijft hoe de verdere inspanningen voor het blijven gebruiken van het juiste beschermingsmateriaal zal vergoed worden ook in de tweede helft van 2021 en gans 2022. Voor onze thuisverpleegkundigen en zorgkundigen blijft het noodzakelijk de passende beschermingsmaatregelen te blijven toepassen.