Zorgaanbod

Home » Zorgaanbod » Herziening diabeteseducatiemap en onderzoek in 2022-2023

Herziening diabeteseducatiemap en onderzoek in 2022-2023

Binnen het zorgdomein diabetes zijn er heel wat nieuwe ontwikkelingen. Het was dus nodig om de educatiemap rond diabetes te herzien binnen de Wit-Gele Kruisverenigingen. Zo kunnen onze zorgverleners en diabeteseducatoren patiënten met diabetes optimaal begeleiden en ondersteunen. Er werd nieuwe wetenschappelijk onderbouwde informatie toegevoegd en de map werd vertaald naar het Engels, Frans en Turks. Dat maakt het mogelijk om patiënten op een meer laagdrempelige manier te benaderen.

Evoluties binnen het zorgdomein diabetes maken het alsmaar moeilijker voor patiënten om het ziektetraject te managen. Gezondheidsvaardigheden spelen hierbij een bepalende rol. Een projectvoorstel werd ingediend, naar aanleiding van een oproep door de Koning Boudewijn Stichting, om een onderzoek te starten naar de gezondheidsvaardigheden van personen met diabetes. Het onderzoek zal de huidige educatiestrategieën van het Wit-Gele Kruis evalueren: een educatiemap in combinatie met educatiesessies. De resultaten bieden opportuniteiten om te evolueren van ‘individuele gezondheidsvaardigheden’ naar een ‘gezondheidsvaardige eerstelijnsorganisatie’.