Zorgaanbod

Home » Zorgaanbod » Opstart pilootproject C-team Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen

Opstart pilootproject C-team Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen

Het continuïteitsteam (of C-team) is een proefproject dat gedurende 1 jaar zal lopen in Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen. Dit project startte op 15 september 2021 en wordt gedragen door 7 verpleegkundigen. Het C-team zal in twee afdelingen, namelijk afdeling Kortrijk en afdeling Ieper-Poperinge, de intakes op zich nemen en 7 dagen op 7 ondersteuning bieden bij technische zorgen, oproepen van de zorgcentrale Gerust en middagpermanentie. Voor onze thuisverpleegkundigen betekent dit dat ze maximaal kunnen focussen op hun vaste verpleegronde. Zo kunnen onze patiënten rekenen op de meest kwalitatieve zorg binnen de voorziene zorgplanning.

Het blijft een proefproject omdat we eerst moeten kijken of het project wel haalbaar is en hoe verpleegkundigen het ervaren om in dit team te werken. Ook ‘verlaten’ 7 collega’s hun afdeling en die personen moeten we kunnen vervangen.

Het pilootproject in West-Vlaanderen is geïnspireerd op het succesverhaal in Limburg. Daar werken ze al meer dan 10 jaar met een C-team. Dat bestaat uit 6 afzonderlijke teams, verspreid over heel Limburg. Ze zijn onder meer verantwoordelijk voor interventies, professionele hulpverlening en ondersteuning voor de afdelingen. Zo begeleiden ze verpleegkundigen, zorgen ze voor de opstart van zorgen na de kantooruren en doen ze bloednames en prikopdrachten.